De eerste vermelding van Jeruzalem vinden we in Gen. 14, waar Abram Melchizedek ontmoet, de koning van Salem en priester van de Allerhoogste God. Een paar hoofdstukken later, in Gen. 22, keert Abraham terug naar die plaats. Hij brengt zijn zoon, Isaak, naar “het land Moria” om hem als offer aan God aan te bieden. Abraham noemt de plaats Adonai-yireh, “De HEERE zal erin voorzien“.  Abraham noemde de plaats Yireh, en Melchizedek kende het als Shalem. Tesamen vormen zij: Yireh-Shalem.

De stad waar God Zelf in het offer zal voorzien dat Vrede zal brengen. 

Maar het Hebreeuwse woord Yerushalayim is een meervoudsvorm. Waarom eigenlijk? Omdat er in niet één Jeruzalem is; er zijn er twee: Het aardse Jeruzalem is een afspiegeling van het Hemelse Jeruzalem.

Jeruzalem op aarde was belangrijk in het verleden (o.a. de binding van Isaak, Davids hoofdstad, Salomo’s tempel, Christus’ dood en opstanding), en het is ook belangrijk in de toekomst (centrum van onderwijs en herleving (Jes. 2); eindtijdstrijd (Zach. 14); en Jezus’ wederkomst (Hand. 1).

Jeruzalem in de hemel vinden we o.a. in Jes. 6., waar de profeet iets mag zien van God in een hemelse tempel, omringd door engelen, die zingen: “Heilig, heilig, heilig is de HEERE van de legermachten; heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid!”

En in NT: Maar het Jeruzalem dat boven is, is vrij, en dat is de moeder van ons allen. (Gal. 4:26)

En  “Maar u bent genaderd tot de berg Sion en tot de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem en tot tienduizendtallen van engelen, tot een feestelijke vergadering”.

De hemelse realiteit en de aardse zijn aan elkaar verbonden. Wat op aarde gebonden wordt, zal in de hemel gebonden zijn (Matt. 16:19, 18:18), en we moeten bidden dat Gods wil op aarde zal worden gedaan zoals in de hemel (Matt. 6:10).

Uiteindelijke zullen het hemelse Jeruzalem en het aardse Jeruzalem verenigd worden. Openbaring vermeldt drie keer dat het hemelse Jeruzalem zal neerdalen. het nieuwe Jeruzalem, dat neerdaalt uit de hemel, bij Mijn God vandaan” (3:12), En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, neerdalen van God uit de hemel” (21:2), het heilige Jeruzalem, dat neerdaalde uit de hemel, bij God vandaan” (21:10).

Wanneer het hemelse en aardse Jeruzalem samengevoegd worden, wordt het koninkrijk van God één (Zach. 14:9) en worden alle dingen in de hemel en op aarde bijeen gebracht in Christus Jezus (Efez. 1:10).

Hij is zowel Hoofd van de Kerk als de Koning van Israël. In Hem worden het hemelse en aardse Jeruzalem één. Laten we daarom altijd blijven bidden voor de vrede van Jeruzalem (Ps. 122:6), en om de wederkomst van Hem die alle dingen nieuw zal maken.

“Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heere! (Matt. 23:39).